Tips: självporträtt

De här bilderna var ju då tagna av Tuva, min syster (och ja jag har fixat inställningarna)
 
Fotar du gjärna porträtt, men har ingen som vill stå framför kameran? No problem. Självporträtt är då den ultimata lösningen.
 
Några tips
1. Skaffa en fjärrutlösare, inte alls dyrt och enligt mig värt varenda öre. Den är även bra om du ska ta landskapsbilder med stativ och inte vill få det minsta lilla skakigt.
2. Bestäm ett tema, kanske sommar, färger, ballonger eller varför inte att du bara är dig själv och ler?
3. Tänk på ljuset, så det inte blir några onödiga skuggor i ansiktet! Placera gärna dig själv framför ljuset, och gjärna med (som på bilderna ovan) träd i bakgrunden. Titta vilken fin bokeh det blir då! (bokeh är det suddiga prickarna i bakgrunden.)
4. Om du inte fotar i svartvitt, tänk på vad du har på dig. För att det ska bli enklast och bäst resultat kan det ibland vara bra att ha lite liknande färger som bakgrunden. Men testa dig fram du kanske inte gillar samma som jag!
5. Gör något annrolunda, och kanske lite galet! Vad sägs om att testa att vara någon helt annan, agera framför kameran som om du var den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0